[Review] Aformal Architecture

Yesterday the Aformal Architecture: Hong Kong’s Spatial Logic,  public lecture was held at the Architecture Studio (C02 Nape 2) by Prof. Jonathan D. Solomon, an American Architect based in HK.

Three young reporters, Dan, Thales and Gino from the USJ PR team, Voice, brings you the news in English, Portuguese and Chinese respectively.

Architectual A-formality

Apart from a lively, Western culture Hong Kong and Macau are both challenged in terms of population and general density. Through creative and sophisticated architectural planning a dense city could prove prolific and accommodating for all who reside in it. Prof. Jonathan D. Solomon of the Hong Kong University pitched a fresh and creative concept of A-formal architecture that shall be logically applied to the city of Hong Kong in attempt and resolve it’s spatial challenges.

To communicate his blueprint and ideas, Prof. Solomon discussed today’s mainstream understanding and take on both formal and informal architectural design concepts, as well as the conditions and ultimate consequences of being situated in a dense city like Hong Kong.

Prof. Solomon made an extensive photographic use of pedestrian-accessibility bridges that connect landmarks, to further illustrate Hong Kong’s exceptional architectural planning. Furthermore, Hong Kong’s continuous use of escalators to connect pedestrians with elevated establishments marks Hong Kong’s annual loss of space and attempts to experience architectural growth, vertically. Prof. Solomon suggested that Hong Kong essentially has no ground, but rather a complex system of connected, often elevated passageways that allow for the flow of pedestrians, while vehicular mobility takes place on highways that surround the island.

Prof. Jonathan D. Solomon is an American prolific architect currently situated in Hong Kong and teaching in the Hong Kong University Department of Architecture. In addition to his teaching career, Prof. Solomon has written several books exploring public space and contemporary cities of our days.

Dan Shalev, Communications & Media Yr.1

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A Sustentabilidade Arquitectónica

Na palestra que Jonathan D. Solomon, Arquitecto Americano que reside em Hong Kong – onde também é professor associado do Departamento de Arquitectura da HK University – o público percebeu as funcionalidades da arquitectura e fruiu atentamente as probabilidades desta matéria no que se refere ao futuro.

Jonathan Solomon apontou que densidade, no que ao espaço físico diz respeito, obtura a imagem de uma cidade e consequentemente suprime os seus habitantes. Todavia, salientou, é possível redefinir espaços públicos e privados fazendo com que eles tenham uma conectividade entre si, gerando uma espécie de interligação espacial.

Na sua obra Cities Without Grond (Cidade Sem Solo) o professor aborda precisamente essa dimensão, dando como exemplo mapas tri-dimensionais de shoppings localizados nas áreas densas da cidade de Hong Kong que adoptaram esse princípio de infraestrutura arquitectónica. Ou seja, projectando a Arquitectura de forma aparentemente bastante conveniente ao seus habitantes, interconectando centros comerciais, transporte públicos, áreas verdes ou passagens de aérias de peões de um edifício ao outro.

O professor Jonathan salientou ainda que cada cidade tem as suas próprias necessidades e Hong Kong encontrou um método que está a funcionar, segundo o professor, de forma bastante eficaz.

Durante a sessão de perguntas e respostas professores e alunos lançaram várias questões no sentido de perceberam a posição de Jonathan Solomon no que se refere ao contexto de Macau e suas infraestruturas. A avaliar pelas palaras do professor e arquitecto, a tarefa fundamental do Arquitecto é gerar e produzir espaços com mais funcionalidades e que sirvam de melhor maneira a população. Contudo, é fundamental que o papel do Arquitecto vá além das vertentes técnicas, aderindo a outros papéis, nomeadamente o de conselheiro, político e estratégico.

Arquitectura Aformal, segundo o professor Jonathan Solomon pode ser o caminho que levará a um moderno e interconectado futuro que poderá orgulhar o Mundo em que vivemos.

Thales Lopes, 1º ano de Comunicação e Media.

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三維空間的奇蹟 —-《非以形為主的建築》公開講座

本次論壇由來自美國、現任香港大學建築系的JONATHAN D. SOLOMAN副教授。講座開始時,SOLOMAN教授以位於路氹城的的威尼斯人渡假村作例子,說明了空間邏輯並非一定是正規的。

他指出,香港不同其他地方,大部分的大城市都建在平原地帶,但香港的主要商業區就建在山腳下狹窄的地方。因為地少人多的原故,大部份的空間都會向上及向下發展。

而香港中西區最有特色的就是縱橫交錯的行人系統,這些系統穿過大街小巷,越過商廈、酒店以及商場,為行人帶來乘車、駕車以外的樂趣。但亦正正因為這個複雜的行人系統,當許多遊客來到這個奇蹟之城時,即使看地圖也很難找得到他們的目的地。而很多大大小小的商場以及景點中都會有地圖,但也僅僅局限在該處,而範圍以外的地方就沒有載入。

他舉出一個例子,位於銅鑼灣的時代廣場,興建了一些穿越多層的電梯。此舉雖違反了一段電梯一層一層連接的法規,卻令到購物的顧客能更快速地到達想去的樓層。那些電梯被設置在商場的中庭,令時代廣場本身不用增建任何結構。

而另一個例子是信德中心,信德中心在興建前本為舊港澳碼頭,集海、陸運輸於一身。八十年代中,原址改建成一個集口岸、碼頭、直升機場、辦公室以及商場於一身的綜合體,而在陸路運輸方面,信德中心側有一個大型巴士總站,港鐵港島線更以此為終點站。而上面所說過的步行系統亦以此為起點。在一個十分小的地方上興建一個多樣化的綜合體,這是如何辦到的?填海。香港經歷了不少次的填海造地,才形成今天國際大都市的面貌。這些都是非正規的建築規劃,才可令到如此複雜的城市能正常運行。

最後,他總結,即使地域面積十分之少,只要懂得利用空間邏輯,都可以令其變得實用!


Gino, Year 2 Communication and Media.

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